„Könnyebben tudunk viselkedésünkön szisztematikusan javítani, ha tudatában vagyunk mely dolgokban vagyunk tehetségesek.”
Goldschmidt Liza munkája
Tekintettel arra, hogy ismereteim főként a humanisztikus pszichológiából származnak, az itt és most megközelítéssel dolgozom és a “jövő orientált” változást, fejlõdést tartom a coachingmunka céljának. Úgy vélem, hogy az aktuális helyzettől függően ez a munka is visszanyúlhat a múltban lejátszódott eseményekhez és érzésekhez. Szemléletben és alapelvekben a coaching, a szupervízió és más tanácsadói műfajok és módszerek között éles határokat nem vonnék, ugyanakkor a fókuszt a műfajnak és a céloknak megfelelően máshová helyezem, amely fókusz az ügyféllel együtt kimunkált szerződés alapján alakul ki. A coachingban az ügyfél van középpontban, nem a szervezet.
Fontos alapelvem a tiszta szerződés. Fontosnak tartom, hogy az ügyféllel történõ együttgondolkodásban tisztán, érthetően megfogalmazzuk a célokat, a vállalásokat, a fenntartásokat. A szerződést nem kőbe vésett szentenciaként, hanem kiindulási alapként fogom fel, amelyre folyamat közben újra és újra érdemes rápillantani és amelyet a felvetődött újabb momentumoknak megfelelõen érdemes dinamikusan alakítani.
Jelen pillanatban is több nagyvállalatnál veszek részt tréning és coaching folyamatok vezetõjeként, ezenkívül magánszemélynek számára is rendelkezésre állok. A módszerek, amelyeket használok, nem csak az adott probléma megoldásakor, de többnyire az élet egyéb területein is elõremutató változásokat hozhatnak a személy és a csoport életében egyaránt.
Coaching alapelvei
A coachingban nagy hangsúlyt fektetek az 50-50 %-os felelősségvállalásra. Ez azt jelenti, hogy én a szakértelmemet, tapasztalatomat, figyelmemet, jelenlétemet és etikus viselkedésemet nyújtom. A változtatás és változás a másik fél dolga – ebben a folyamatban támogatásommal segíteni tudom az ő fejlődését. Azt tartom, hogy eredményes coachingfolyamat csak az ügyfél elkötelezettsége és változni akarása mellett tud megvalósulni.
A coachingot akkor tekintem sikeresnek, ha az ügyfél a későbbiekben megtalálja a saját személyiségére jellemző módot, amellyel könnyedebben, tudatosabban birkózik meg azokkal a helyzetekkel, amelyek a coaching előtt nehézséget okoztak. Az eredményes coachingban az ügyfél a saját erőforrásait aktiválja és személyében fejlődik. Elképzelhető, hogy ez nem csak a hozott illetve a coachingban feldolgozott témákra vonatkozik.
Módszerei
Az általam nyújtott módszer alapjait a Gestalt, tranzakcióanalízis illetve a pszichodráma adja és tartalmazza mindazt a tudást és tapasztalatot, amit 15 év alatt a vezetőképzésben csoport- és egyéni munkáimban, valamint a pszichoterápiás gyakorlatomban összegyűjtöttem. Támogatóan konfrontálom az ügyfelet azzal amit látok, hallok, tapasztalok, valamint elmondom mindazt, amit gondolok és érzek. A tematikát illetően nagy szabadságot biztosítok, mert meggyőződésem, hogy bármilyen úton eljuthatunk az ügyfél aktuális témájához, sőt valójában nem is juthatunk máshová.
Goldschmidt Liza-ról bővebben:
Goldschmidt Liza elérhető:
goldschmidtliza@selfskills.hu